Wednesday, September 1, 2010

RAMADHAN AL-KAREEM

AlhamduliLLAH kita sedang berada di fasa ketiga dalam ibadah Ramadhan dalam usaha memenuhi kefardhuan puasa dengan tekad memperolehi taqwa.

Taqwa melahirkan orang muttaqin. Menjadi orang yang muttaqin bermakna memiliki adab dan akhlak Al-Quran dan As-Sunnah. Tidak akan bertaqwa orang yang menentang Al-Quran dan As-Sunnah. Bertaqwa bermakna menerima sistem dan peraturan yang ditetapkan oleh ALLAH dan RasulNYA SAW.

Menariknya kepatuhan kepada Al-quran tidak akan terjadi tanpa adab dan akhlak kepada pembawa risalah Muhammad SAW.

Adab dan akhlak kepada Baginda tidak akan terjadi tanpa mencintai RasulNYA SAW dengan penuh keikhlasan. RasuluLLAH SAW adalah pemberi rahmah kepada sekalian alam. Tidak hanya kepada manusia tetapi alam keseluruhannya termasuk gunung-ganang, tumbuhan malah kepada binatang.

Catatan sejarah ini membuktikan kebenarannya:

1. Semasa Baginda SAW bersama saidina Abu Bakr menaikki jabbal Thur, bukit Thur bergegar kerana tidak sanggup menanggung kebesaran rahmat orang yang berada di atasnya. Lantas Nabi SAW berkata kepada bukit Thur, wahai bukit ketahuilah di atasmu adalah Nabi Muhammad pesuruh ALLAH maka diamlah kamu.... maka jabbal Thur pun berhenti bergegar.

2. Apabila Baginda membesarkan masjid Quba, RasuluLLAH SAW membina mimbar supaya kedudukan lebih tinggi. Sebelum itu RasuluLLAH SAW menggunakan pelepah tamar sebagai cokmar membaca khutbah. Pada hari Baginda SAW mula menggunakan mimbar, para sahabat mendengar tangisan kanak-kanak di dalam masjid. Para sahabat mencari tangisan berkenaan semakin lama semakin kuat, RasuluLLAH SAW juga mendengarnya. Setelah puas dicari rupanya tangisan itu adalah datang dari pelepah tamar. RasuluLLAH SAW bertanya kenapa dia menangis. Pelepah tamar menjawab ia takut Baginda SAW tidak lagi menggunakannya untuk berkhutbah. Lantas Nabi SAW menawarkannya untuk bersama Baginda SAW di syurga. Pelepah tamar amat gembira dan berhenti menangis....

3. Seekor unta telah mengamuk. Dia menerajang sesiapa yang menghampirinya hingga membawa kepada kematian. Orang ramai menangkapnya dan mengikatnya. Apabila RasuluLLAH SAW lalu berdekatannya, RasuluLLAH SAW meminta ikatannya dibuka. Orang kampung pada mulanya menolak kerana unta itu amat ganas. RasuluLLAH SAW memberikan jaminan bahawa unta itu tidak akan mengamuk. Setelah dilepaskan unta itu pergi duduk di depan RasuluLLAH sambil mencium wajah Baginda SAW yang mulia. RasuluLLAH bertanya kepadanya kenapa dia mengamuk. Unta itu menceritakan bagaimana ia disuruh bekerja keras tetapi tidak diberi makan. RasuluLLAH SAW mahu agar unta itu tidak dianiya lagi. Penduduk berkenaan berjanji agar memberinya makan dan tidak akan menyuruhnya membuat apa-apa kerja lagi.

Begitulah rahmahnya RasuluLLAH SAW kepada gunung, tumbuhan dan haiwan.

RasuluLLAH SAW menyayangi kita sebagai ummatnya... sehingga di saat akhir kehidupannya Baginda masih menyebut "umatku....ummatku... ummatku, ya ALLAH sakitnya sakaratul maut, ringankanlah ya ALLAH ke atas ummatku"

Adakah kita menyayangi RasuluLLAH SAW sepertimana yang dianjurkan?

* sumber : http://akrine.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment