Tuesday, August 25, 2009

JANGAN SOMBONG !!!

Kenapa orang jadi sombong ??? Meninggi diri..rasa megah tak tentu pasal. Lalu terpancarlah kesombongan itu pada cahaya wajah, tutur kata, gaya, pertuturan dan seluruh tingkah.
Sebenarnya, kelazimannya orang jadi sombong kerana dia rasa ada kelebihan berbanding orang lain. Tak kiralah..kelebihan itu dari segi harta, rupa paras, wang ringgit, suara, pangkat darjat, kedudukan, ilmu, kelulusan, kebolehan dan macam-macam lagi. Mereka rasa tarafnya jauh lebih hebat dari orang lain. Orang lain semuanya rendah, lekeh dan tidak sepadan dengan mereka.
Mudah sungguh mereka terlupa, kita sebenarnya tidak punya apa-apa. Apa yang kita miliki hanyalah pinjaman dari Allah SWT semata-mata. Entah esok atau lusa..Allah SWT akan ambil semula apa yang dipinjamkan itu...dan kita hanya sebatang kara. Segalanya milik Allah SWT. Malah udara yang kita sedut setiap ketika ini pun milik Allah SWT. Bayangkan..kalau secara tiba-tiba kita tidak boleh menyedut udara Allah SWT..apa yang berlaku pada kita. Adakah segala yang kita megah dan sombongkan itu dapat membantu kita ?
Justeru..JANGAN SOMBONG..biar apa pun posisi kita. Segalanya hanya sementara. Kebesaran dan kemegahan itu bukan milik kita. Tetapi..MILIK ALLAH SWT yang maha agung. Tapi ada juga ..orang yang tak punya apa-apa..tapi sombong. Tak tau apa yang dibanggakannya...
Orang yang sombong tidak akan diajak berbicara dengan Allah SWT pada hari kiamat. Bayangkanlah..betapa ruginya kita, jika Allah SWT yang maha agung membenci kita. Apalah ertinya harta bertimbun, ijazah bersusun, suara memukau, rupa paras menawan...jika semuanya menjauhkan kita dari rahmat Allah SWT.
Wallah hua'lam

No comments:

Post a Comment