Thursday, December 10, 2009

PROGRAM UKHUWAH KKBD BERMULA




"...orang mukmin bagi orang mukmin itu laksana banggunan yang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain.."

"...orang muslim ialah saudara bagi muslim yang lain; ia tidak menzaliminya dan tidak juga membiarkannya..."

Sesungguhnya Islam memandang sangat mustahak untuk membentuk ikatan-ikatan perpaduan di kalangan penganut-penganutnya. Ikatan-ikatan ini dinamakan “Usrah” atau “Keluarga”.

Dengan terbentuknya apa yang dinamakan “Usrah” atau “Keluarga” seperti itu akan dapatlah dipimpin penganut-penganut Islam tadi ke arah keimanan yang kukuh, dan dapatlah pula diperkuatkan ikatan-ikatan yang ada pada mereka, bahkan akan dapatlah dipertinggikan mutu “Ukhuwah” atau “Persaudaraan” di antara sesama mereka sendiri.

Oleh itu, sebagai umat Islam, kita juga hendaklah turut memandang berat serta Bersedia untuk menjadi batu-bata yang sihat lagi berguna kepada bangunan keluarga yang mulia ini; iaitu “Usrah Islamiah” atau “Keluarga Islam”.

Di peringkat KKBD, Program Usrah ini dinamakan sebagai "Ukhuwah KKBD" yang bertujuan untuk menjalin dan merapatkan hubungan sesama staf ke arah kesempurnaan hidup beragama. Program Ukhuwah KKBD yang dianjurkan oleh Biro Dakwah KKBD sudah mula mengorak langkah awal dalam usaha yang murni ini.

Semoga terlaksananya program sebegini, kita sesama umat Islam dapat saling ingat memperingati antara satu dengan yang lain ke arah mencapai redha Allah semata-mata.

Semua muslimin di KKBD dijemput bersama-sama meluangkan sedikit masa menyertai Program Ukhuwah KKBD. Keterangan lanjut boleh menghubungi Ketua Biro Dakwah KKBD (En. Mohd Syukur).

No comments:

Post a Comment