Sunday, September 13, 2009

PENDAKWAH PILIHAN BULAN INI


USTAZ HAJI MOHD FARHAN ABDULLAH AL HAFIZ

Beliau dilahirkan pada 6 Mac 1968 berasal dari Kota Belut, Sabah. Beliau berasal dari keturunan suku kaum Khadazan. Ayahnya bekas ketua gereja dan beliau sendiri mendapat pendidikan daripada ayahnya dan bersekolah Kristian selama 8 yahun serta dilatih menjadi mubaligh kristian. Bersekolah kerajaan dari tingkatan 1-5 dan tahun 1 dalam bidang Business Study di UiTM. Seterusnya beliau dihantar oleh ayahnya ke sekolah Kristian di Namaus dari Pusat Gerakan Penginjilan Sidang Injil Borneo yang berpusat di Lawas. Beliau memeluk Islam pada 26 Februari 1990 di Pusat Latihan Dakwah Keningau, Sabah di bawah Jabatan Perdana Menteri Pengajian Islam.

Melanjutkan pengajian di Institut Dakwah Islamiyah Perkim Petaling Jaya, Selangor dan mendapat 4 Thanawi I.D.I.P Pengkalan Chepa, Kelantan, Sijil baha arab, Nilam Puri dan sekarang telah mendapat M.A di sebuah universiti tempatan.

Pengalaman beliau pernah bekerja guru agama JAWI W.P Laabuan. Bekas penceramah di Radio W.P Labuan, Pengutua Maahad Tahfiz Swasta dan Guru Takmir Masjid Besar W.P Labuan.

Tempat-tempat beliau dijemput ceramah adalah Pusat Islam Andalusia Tempenis, Singapura, Universiti Islam Brunei,, wakil pelajar Malaysia Mesir dalam perhimpunan belia-belia Islam ASEAN dan peceramah bebas sepenuh masa. Kini beliau telah mengislamkan lebih 4,000 orang dari keturunan pelbagai dan 30 buah keluarga terdekat termasuk ibu dan ayah beliau.

Beliau pernah ditawarkan jawatan pensyarah di sebuah universi tetapi ditolak atas tanggubgjawab dakwah. MasyaALLAH

SALAM UKHWAHFILLAH

No comments:

Post a Comment