Wednesday, September 16, 2009

Khatam Al-Quran



Dari Ibn Abbas r.a., katanya: Adalah Rasulullah s.a.w. seorang yang sangat-sangat pemurah (dan sentiasa bersedekah), lebih-lebih lagi kemurahannya dan sedekah pemberiannya dalam bulan Ramadhan, ketika malaikat Jibril datang menemuinya. Baginda ditemui oleh Jibril tiap-tiap malam dalam bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Qur'an bersama. Sebenarnya Rasulullah s.a.w. sangat-sangat bermurah hati dan sentiasa mengerjakan kebajikan (dengan tidak bertangguh lagi), lebih deras daripada hembusan angin (pembawa rahmat)"
(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)



Alhamdulillah. Detik 1.05 petang tadi, staf muslimin Kolej Komuniti Bandar Darulaman berjaya mengkhatamkan bacaan Al-Quran. Bagi staf muslimat, mereka berjaya mengkhatamkan bacaan Al-Quran sehari lebih awal.

Tahniah kepada seluruh staf yang terlibat dalam memartabatkan bacaan Al-Quran di kolej ini sempena bulan Ramadhan yang mulia ini.

Diharapkan program ini dapat diteruskan di masa akan datang walaupun di luar bulan Ramadhan agar keberkatan hasil daripada bacaan Al-Quran secara bertadarus ini dalam merahmati dan memberkati kehidupan kita semua.

Sesungguhnya bertadarus ini adalah amalan sunnah seperti yang terkandung dalam hadis di atas.

No comments:

Post a Comment